Pages

Tuesday 24 January 2017

Aachhuuu! Aaaaacchhuuuu…! Bergegar satu rumah dibuatnya. . Baru bersin, dia bersin lagi. Begitulah rutin anak yang ada resdung setiap pagi. ...

Bersin Memanjang Sangat Merimaskan

No comments:
 
Aachhuuu! Aaaaacchhuuuu…! Bergegar satu rumah dibuatnya.
.
Baru bersin, dia bersin lagi. Begitulah rutin anak yang ada resdung setiap pagi. Kuat pula bersinnya. Banyak kali. Macam nak tercabut hidung tu.
.
Masalah ini bagai tiada penghujung. Lendir tebal di hidung pasti membuatkan anak susah nak bernafas.
.
Kita yang terpaksa dengar bersin dia tu setiap pagi pun mesti rimas juga kan?
.
Nak tahu apakah yang boleh kita lakukan untuk mengurangkan symptom resdung?
Secara semulajadi tau. Tak ada guna bahan merbahaya pun.
.
Baca tips-tips berikut:
.
.
1. Beri anak minum air yang banyak
Minum air mineral untuk mendorong lendir itu keluar. Elakkan memberi anak-anak minum air yang bergula kerana ia akan mengundang lendir yang menebal.
.
2. Wapkan muka
Caranya adalah panaskan air dengan garam. Garam bukit adalah pilihan yang terbaik. Tutup api selepas air mendidih. Masukkan air tersebut ke dalam mangkuk besar. Hadapkan muka anak lebih kurang 30cm dari paras air. Bernafas seperti biasa.
.
Untuk lebih berkesan, selubungkan kepala anak dengan tuala. Buat selama 15 minit. Amalkan 3 kali sehari hingga reda.

3. Tuala suam di muka
Jika anak itu terlalu penat sehingga tidak boleh wapkan muka. Gunakan air yang suam-suam panas dan rendamkan tuala. Perah air dan letakkan tuala menutupi muka anak.
.
Cara ini membantu lendir terkumpul untuk dikeluarkan. Lebih-lebih lagi di bahagian bawah mata dan kawasan hidung.

4. Menggunakan lidah buaya
Dengan sifat antiseptiknya, lidah buaya mempunyai khasiat untuk mengurangkan resdung. Cara memakainya adalah dengan menitiskan lendir atau gel lidah buaya ke dalam hidung.
.
Untuk kesan yang lebih cepat, rebus lidah buaya dan beri anak minum secara konsisten. Pastikan lidah buaya yang digunakan kurang dari umur 2 tahun.
.
5. Menyapu Minyak Herba Asmak
Ini merupakan cara yang paling mudah. Anak pun tak meraung jika gunakan cara ini. Hanya perlu sapukan minyak herba asmak ke dalam hidung, atas hidung hingga ke ubun-ubun. InsyaAllah resdung atau bersin-bersin itu akan beransur lega.
.
Dengan izinNya, salah satu ikhtiar ini akan mengurangkan resdung anak. Anak dapat bernafas seperti biasa, ibu pun senang hati.

#MinyakHerbaAsmak

Truly
Nurul Aqidah Sulaiman
SN00401
017 216 5484

Minyak Herba Asmak Sabah

No comments:

Post a Comment