Pages

Monday 13 February 2017

ORANG KATA BILA ADA ASMA, MESTI ADA ALAHAN..YE KE? . Puan2 tahu tak, tak semestinya orang yang ada alahan tu ada penyakit asma. Dan tak se...

Alahan Dan Asma? Adakah Saling Berkait

No comments:
 


ORANG KATA BILA ADA ASMA, MESTI ADA ALAHAN..YE KE?
.
Puan2 tahu tak, tak semestinya orang yang ada alahan tu ada penyakit asma. Dan tak semestinya juga orang yang ada asma tu ada alahan.
.
Sebab asma boleh datang bila-bila masa je walaupun tanpa alahan.
.
Kami pernah jumpa orang yang ada alahan. Bila check dengan doktor, doktor cakap alahan biasa, tak sampai tahap asma lagi. Nasib baik..
.
BENDA APA YANG BOLEH MENYEBABKAN ALAHAN TU?
.
Cuba puan2 tengok kat sekeliling rumah, luar dan dalam. Agak-agak, ada tak benda atau objek yang boleh menyebabkan alahan kepada anak-anak kita yang menyebabkan asma?
.
Benda-benda ni kita kena bagi perhatian lebih tau..bukan apa, takut disebabkan benda-benda macam tu, asma datang menyerang. Bahaya!
.
Ini contohnye:
.
⚪ Debunga
⚪ Hama (house dust mites) – banyak kat bantal
⚪ Kulat
⚪ Bulu binatang
.
Antara punca-punca alahan kat atas tu, bulu binatang la yang paling susah sekali kita nak hilangkan. Sebab kalau kita dah keluarkan kucing beberapa bulan lepas pun, bulu dia masih boleh melekat di sofa atau permaidani rumah.
.
Sebenarnya ada banyak lagi punca kepada alahan, contohnya makanan, ubat-ubatan, senaman, dan yang paling pasti, asap rokok. Next time kite cerita lagi.
.
Saya ada tips nak bagi esok pagi. Jangan lupa check tau. Tips penting tu, sebab doktor sendiri yang bagi. Saya dah buat, memang berguna 😉

#mhamsb #minyakrnd #teamMinyakAjaib


Truly
Nurul Aqidah
SN00401
017 216 5484


Minyak Herba Asmak Sabah

No comments:

Post a Comment