Pages

Thursday 20 April 2017

Kepanasan yang terlampau boleh buatkan bayi rimas dan kulit terjejas, naik bintik-bintik merah seakan-akan jerawat. Selalunya dikawasan peli...

Ruam Panas

No comments:
 


Kepanasan yang terlampau boleh buatkan bayi rimas dan kulit terjejas, naik bintik-bintik merah seakan-akan jerawat. Selalunya dikawasan pelipatan seperti leher,pelipatan siku,dicelah-celah kulit berketak-ketak.
.
Ruam panas, juga dikenali sebagai ruam mencucuk atau ruam gatal (miliria), adalah erupsi kulit yang boleh timbul apabila bayi anda terlalu panas dalam cuaca panas dan lembap.
.
Jika badan si kecil dengan tiba-tiba diserang oleh ruam merah terang dan berbintik di leher, bawah lengan atau di tepi lampin atau seluar dalam, jangan panik; ianya mungkin hanya ruam panas. Apabila panas dan lembap di luar, anak anda akan berpeluh untuk menyejukkan badannya.
.
Jika dia berpeluh terlalu banyak sehinggakan pori kulit menjadi tersumbat dan peluh tidak dapat keluar, ruam panas akan timbul. Bayi dan kanak-kanak kecil lebih cenderung mendapat ruam panas sebab kelenjar peluh mereka belum lagi matang sepenuhnya.
.
Pakaian ketat atau tebal akan menakung peluh juga, menyebabkan iritasi menjadi lebih teruk. Kanak-kanak boleh mendapat ruam panas dari apa saja yang menyebabkan dia banyak berpeluh, seperti suhu tinggi atau dia berlari-lari main di persekitaran yang panas.
.
.
Credit to : Info Kesihatan

PM untuk Dapatkan Penawar Ruam dan sakit kulit

Nurul - 017 2165484

Page : https://www.facebook.com/bedakasmaksabah/

No comments:

Post a Comment