Pages

Thursday, 4 May 2017

Hari demi hari, kulit muka makin SENSITIF. Makin lama makin menjadi-jadi. Tahu kenapa? . . ----- Hai semuaa.. saya nak tanya, ada tak sesiap...

Kulit Semakin Sensitif?

No comments:
 
Hari demi hari, kulit muka makin SENSITIF. Makin lama makin menjadi-jadi.
Tahu kenapa?
.
.
-----
Hai semuaa.. saya nak tanya, ada tak sesiapa yang pernah alami situasi macam ni:
.
Dulu kulit muka tak ada masalah sangat, tapi sekarang menjadi-jadi masalah dia. Sensitif sangat. Dulu setakat jerawat halus je, sekarang siap merah-merah, dan menggelupas pun ada. Padahal waktu muda remaja kulit tak pernah pun ada masalah tu. Kadang-kadang terkena debu sikit je pun dah gatal-gatal..Pelik kan? Kenapa sekarang kulit dah jadi sensitif??
.
.
Hmm..silap kita juga sebenarnya. Terlalu percaya kepada benda di sekeliling kita..
.
.
➣Air Paip – Musuh Utama Kulit Wajah
.
Akak, air paip ni kalau di negara luar dipanggil ‘hard water’. Bukanlah maksudnya air tu keras, tapi dalam air paip tu banyak sangat bahan yang mampu merosakkan struktur kulit. Klorin, aluminium, dan sebagainya. Sebab tu kulit boleh berubah dari tak sensitif kepada sensitif. Siapa-siapa yang masih guna air paip untuk membasuh muka, tolonglah berhenti ya..sayang dengan kulit tu..
.
.
➣Terlalu ‘Cerewat’ Basuh Muka
.
Walaupun kulit setiap orang berlainan jenis, tapi ada satu yang sama, iaitu minyak semulajadi. Orang cakap kulit berminyak tak bagus kan? Meh nak beritahu apa baiknya minyak tu.
.
Minyak ni fungsinya melawan bakteria di lapisan luar kulit. Bila minyak tu hilang sebab selalu cuci muka, percayalah, muka akak-akak akan jadi lebih sensitif sebab tak mampu lawan bakteria. Selain itu, kulit muka juga akan jadi terlalu kering tanpa minyak itu.
.
.
➣Bahan Dalam Skincare
.
Sebijak manapun kita mengelak membeli skincare yang tiada merkuri ataupun hydrokuinon, bahan-bahan kimia lain tetap hinggap kat muka kita. Cuma kesan dia lama sikit berbanding merkuri tu. Persoalannya, kita dah betul-betul pasti ke bahan tu selamat?
.
Terkejut ke? Itulah kebenarannya. Untuk sesiapa yang dah terlanjur buat benda-benda di atas tu, jangan risau dan ikut tips Izah ni. Formulanya, bila baca label produk untuk kulit, cari perkataan “tanah liat putih” atau “white clay” dalam bahan dia. Tanah semulajadi ni fungsi dia memperbaiki struktur kulit, dan sesuai untuk semua jenis kulit.
.
Mana pulak nak cari produk yang guna tanah liat sebagai bahan utama kan?
.
Saja saya nak share la ni…
.
Dekat saya sekarang ada satu produk berasaskan tanah liat putih. Kalau nak tahu lebih lanjut pasal produk ni, bolehlah PM saya ya. Setakat ni kulit saya dah pulih, berbanding dulu sensitif dan menggelupas. saya guna Bedak Asmak . Memang berhasil.
.
PM saya ya dear?


Nurul Aqidah
017 216 5484
Whatsapp www.wasap.my/60172165484

Page Asmak Sefamily
https://www.facebook.com/asmakSabahbyNasTeamEmpire/

Page Minyak
https://www.facebook.com/PenawarAsmaBatukLelah/

Page bedak asmak

https://www.facebook.com/bedakasmaksabah/;)

No comments:

Post a Comment