Pages

Thursday 6 July 2017

Hama tidak boleh dihapuskan secara keseluruhan tetapi langkah-langkah berikut boleh mengelakkan sebarang masalah kesihatan disebabkan seran...

Cara Menghapuskan Hama

No comments:
 

Hama tidak boleh dihapuskan secara keseluruhan tetapi langkah-langkah berikut boleh mengelakkan sebarang masalah kesihatan disebabkan serangan lelah atau alergi dan sekali gus mengelakkan pembaziran wang:

- Gunakan sarung tilam atau bantal antihama. Sarung tilam dan bantal yang dimaksudkan ini mengandungi pyrethroid sintetik dan terbukti berkesan dalam mengawal kewujudan hama dalam masa dua tahun. Malahan, dos yang amat rendah akan menghapuskan hama yang ada.

Pyrethroid sintetik adalah kompaun yang sangat stabil di bawah cuaca sederhana dan boleh memberikan perlindungan yang baik di kawasan tropik seperti di Malaysia. Permethrin selamat digunakan dan telah didaftarkan di bawah Persatuan Kesihatan Antarabangsa (WHO) dan diluluskan oleh Eksekutif Kesihatan dan Keselamatan Britain. Anda boleh mendapatkan sarung tilam dan bantal antihama di farmasi berdekatan anda.

- Kerap mengudarakan rumah. Rumah yang tidak mempunyai pengudaraan yang baik boleh meningkatkan tahap kelembapan dan menggalakkan pembiakan hama. Menggunakan penyaman udara boleh mengurangkan masalah kelembapan udara.

- Elakkan perabot yang mudah mengumpul habuk. Gunakan perabot yang dibuat daripada kayu, kulit atau sofa plastik dan cuba elakkan perabot yang dibuat daripada kain. Elakkan juga perabot yang mempunyai ukiran berlebihan.

- Pastikan tempat tidur sentiasa bersih. Basuh sarung bantal, selimut dan cadar setiap selang seminggu menggunakan air panas dengan suhu melebihi 130 darjah Fahrenheit.

- Vakum dan lap rumah dengan kain lembap. Pastikan anda menggunakan alat vakum yang dilengkapi dengan air filter.
Jika tidak, tingkap harus dibuka ketika memvakum supaya habuk yang dikeluarkan oleh vakum tidak terkumpul di dalam rumah.

- Kurangkan penggunaan permaidani. Permaidani merupakan tempat pembiakan yang sesuai untuk hama dan boleh menyebabkan alahan kepada mereka yang sensitif kepada habuk dan hama. Lantai kayu, vinyl atau linoleum lebih bagus kerana mudah untuk dibersihkan.

- Beli permainan yang boleh dicuci. Apabila membeli barang permainan untuk anak anda, pastikan ia boleh dibasuh dengan mesin pencuci.

- Elakkan langsir berhabuk. Basuh langsir anda sekerap yang mungkin menggunakan air panas. Anda juga boleh menggunakan tabir plastik kerana ia kurang mengumpul habuk berbanding langsir atau tabir kain.

- Gantung baju di dalam almari. Sangkut baju anda di dalam almari dan pastikan pintu almari sentiasa ditutup.

- Elakkan bulu binatang atau binatang peliharaan. Jika anda memelihara binatang seperti anjing atau kucing, mandikan dan sikatkan ia selalu untuk mengelakkan keguguran bulu yang berlebihan.

#MinyakHerbaAsmak #Mhamsb
#diamondmhamsb #mhamsbdiamond

No comments:

Post a Comment