Pages

Wednesday 22 March 2017

Baby merupakan makhluk comel yang banyak angin. Jangan terkejut bila dengar fakta yang baby kentut 13-21 kali sehari. Normal je tu. . Tapi...

Petua Bernas Untuk Ibu Muda : Kembung Perut Pada Bayi

No comments:
 


Baby merupakan makhluk comel yang banyak angin. Jangan terkejut bila dengar fakta yang baby kentut 13-21 kali sehari. Normal je tu.
.
Tapi kenapa banyak sangat anginnya? Haa..itu yang menjadi tanda tanya. Lazimnya, angin masuk ke perut baby melaui beberapa cara.
.
Melalui menyusu, sama ada breastfeeding atau botol susu
Menangis yang berterusan
Tidur dengan mulut terbuka dan kipas terpasang
.
Bila dan kembung perut, maka menangislah baby tu.
.
Bagaimana Mencegah Kembung Perut Pada Baby?
.
  • Periksa cara menyusukan baby – Pastikan semasa menyusukan anak, kepala baby lebih tinggi dari perut. Dengan itu, susu akan terus masuk ke dasar perut dan angina pula akan naik ke atas dan keluar melalui sendawa.
  • Sendawakan baby anda – lepas baby habis menyusu, telangkupkan tetap pastikan kepala baby lebih tinggi dari badannya, dengan perut baby diletak di atas peha. Urut belakang baby sampai sendawa.
  • Tukar peralatan menyusu jika tak sesuai – Jika masih pakai putting susu yang biasa, apa kata tukar kepada yang anti-cholics. Putting anti-cholics akan mencegah angina masuk ke dalam perut baby semasa menyusu.
  • Exercise baby dengan kasih sayang – Sapukan minyak angin, dan baringkan baby dengan terlentang. Kayuhkan kakinya seolah-olah dia sedang menunggang basikal. Mandian suam juga boleh membantu dia melepaskan gas berlebihan di dalam perut.
.
Selamat mencuba! ;)

#info by MHAMSB #minyakherbaasmak


Truly

Nurul Aqidah Sulaiman
SN00401
Minyak Herba Asmak Sabah

Whatsapp :

Nurul - 017 216 5484
Nurul - 017 216 5484
Nurul - 017 216 5484

Nurul - +60172165484

No comments:

Post a Comment